Manueel optimaliseren: dat is echt leuk werk
12 January 2024
Als leerkracht weet Marleen natuurlijk precies hoe een goed rooster in elkaar hoort te steken. Als roosteraar weet ze dat ook. Marleen: “In België hoeven docenten zeker niet van half negen tot half vijf aanwezig te zijn op school, dus het is fijn als we de uren zo goed mogelijk inplannen.”
Marleen heeft een hele tijd haar werk als docent katholieke godsdienst gecombineerd met het roosters maken. Marleen: “Maar als hoofd-roostermaker hou ik me nu alleen nog bezig met de planning. Gelukkig hebben we een prima team en zitten onze basisroosters goed in elkaar. Je kunt het Untis-pakket al heel gedetailleerd automatisch roosters laten genereren. Maar wat er daarna komt, vind ik persoonlijk het leukst om te doen. Het manueel roosteren, maatwerk maken. Omdat ik docent ben geweest, weet ik wat belangrijk is voor docenten, dat helpt me in mijn werk. Realistisch gezien is het onmogelijk om voor iedereen goed te doen, maar ik denk dat wij toch schitterende roosters hebben. De adjunct-directeur die uiteindelijk verantwoordelijk is, heeft zelf ook in het roosterteam gezeten en hij is vroeger ook werkzaam geweest als docent. We begrijpen elkaar dus prima, dat werkt extra fijn.”
Goede basis
“Bij ons op school werken we op de computer met de multi-user en de database van school. De directie en coördinatie maken de opdrachten. Die basisgegevens worden door het programma gewoon ingelezen, daar heb ik dus niet zo veel werk mee. Als je manueel alle gegevens ingeeft, ben je toch al gauw enkele dagen zoet. Je kunt de computer gedetailleerd sturen om van die gegevens een rooster te maken. Je geeft bijvoorbeeld in hoeveel uur een leerkracht per dag les kan geven en het aantal uren dat een klas gaat volgen. Je geeft aan welke lessen aaneengesloten moeten gegeven worden, welke gelijktijdig moeten, wat de blokuren zijn, enzovoort enzovoort. Je kunt echt specifiek per klas, per lokaal en per leerkracht factoren ingeven. Daar rolt een basis uit, die al heel goed is. Maar dan begint het puzzelen. Ik steek veel tijd in het optimaliseren, in het maatwerk, om het voor iedereen zo goed mogelijk te doen. Maar als ik een tip mag geven aan mede-roostermakers: je moet ook weten wanneer je moet stoppen met puzzelen, want daar kun je anders eindeloos mee doorgaan. Soms moet je zeggen: dit is het. Punt. Al moet ik toegeven dat ik het daar zelf ook heel moeilijk mee heb.”
Oh, zit dat zo?
“Het werken met Untis is me geleerd door mijn voorgangers en door Untis zelf. Ik heb de basiscursus gevolgd en daarna opfriscursussen gedaan. En Untis is meerdere keren bij ons op school geweest om uitleg te geven en te helpen bij problemen. Als ik iets mis, is er snel contact gelegd met de helpdesk en dan krijg ik altijd zo snel mogelijk antwoord. Meestal zit de oplossing al in het programma, maar had ik er nog niet mee gewerkt. Zo ben ik erachter gekomen dat er ook overzichten uitgedraaid kunnen worden. Bijvoorbeeld wanneer er wiskunde wordt gegeven of hoe het zit met de belasting van de lokalen. Een telefoontje naar Untis en ik wist ‘Oh, dat zit zo!’. Hoe dan ook zou ik iedereen aanraden de cursussen te gaan volgen en zelf aan de slag te gaan met het verkennen van de mogelijkheden. En ik zou ook iedereen aanraden om zoveel mogelijk automatisch in te lezen, dat bespaart heel veel werk. Het optimaliseren kun je daarna zelf doen.”