Er wordt veel gevraagd van roostermakers

17 May 2024

Bert Kos Helpdesk

Vijfentwintig jaar geleden maakte Bert al roosters met Untis bij de politieacademie, al die jaren daarna stond hij in dienst van diverse andere scholen en werkte hij altijd met Untis. Als freelance roostermaker had hij opdrachten bij VO, MBO en HBO-scholen en een paar maanden geleden besloot hij bij Untis aan de slag te gaan als helpdeskmedewerker en trainer. Bert: “Met mijn ervaring en kennis en dienstverlenende instelling doe ik er alles aan om onze klanten zo aangenaam mogelijk te helpen.” 

“Het rooster is een speerpunt voor een school, als dat niet goed is, lopen zaken niet zoals ze moeten lopen. De software is natuurlijk altijd in ontwikkeling, en dat zijn roostermakers ook. Dat houdt het vak levend en leuk. Ik help onze klanten op een rustige manier en zal altijd kijken naar wat er goed gaat en wat er beter kan. Ik heb altijd begrip voor degene die ons benadert en voor het probleem wat er is. Soms zijn het kleine dingen die snel opgelost zijn, soms zijn het grotere problemen. Ik probeer wel altijd te relativeren en de stress weg te halen. Soms is er paniek, dan lijkt het alsof alles op tilt is geslagen. Paniek is niet nodig, dingen kunnen altijd hersteld worden en dan beginnen we gewoon weer bij het begin. Mijn uitgangspunt is dat roostermakers nooit voor niks de helpdesk bellen, het is onze taak om goed te luisteren en met een oplossing te komen. En als ik er zelf niet uitkom, heb ik fijne collega’s waar ik op terug kan vallen.” 

Voorwaarden moeten kloppen

“We helpen dus in het moment met het oplossen van een probleem, maar het is ook mooi als we ze kunnen voorkomen. We helpen graag bij het roosterproces en het voordeel van mijn senioriteit, ik ben 64, is dat ik heel snel zie als iets niet past. Als ik de onmogelijkheden zie en het gesprek daarover aan ga met de roostermaker. Niet alles is mogelijk, als je daar op voorhand al rekening mee houdt, loopt het soepeler. Daar heb ik het dan over met de roostermaker, dingen inzichtelijk maken en daarover communiceren is belangrijk. Vaak zit het probleem niet in de software of bij de planners, maar bij de mensen die gepland moeten worden. Daarvoor moet je plan van inzet goed zijn. Als dat niet helemaal in orde is, wordt het plannen een stuk problematischer. Je kunt plannen met een druk op de knop, maar dan moeten de voorwaarden wel allemaal kloppen.” 

Brandjes blussen

Dat Bert zo rustig blijft en dienstverlenend is, zit in zijn bloed. Hij was ruim veertig jaar vrijwilliger bij brandweerkorpsen in Nederland en Duitsland: “Helpen is ingebed in mijn leven. En als je al een vergelijking zou kunnen maken met branden blussen en mijn werk bij Untis, dan gaat het om de rust bewaren. Eerst de nodige info verzamelen en de vraag helder krijgen. Om dat vervolgens te analyseren en het probleem mee op te lossen. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat ik nu nog steeds brandjes blus!”